donderdag 22 maart 2012

En weer 1

In ons oude blog (die nog wel te bekijken is; http://www.lacouronne.weblog.nl/) heb ik het al eens gehad over de dieren in en rond ons huis. Het is voor mij erg verbazingwekkend en voor de kinderen heel interessant wat er allemaal te zien valt. De afgelopen zomer werden we nog gewaarschuwd voor een vipère oftewel adder die enkele honderden meters achter ons huis gezien was en kort daarna zag ik een hazelworm in onze tuin. Dit dier lijkt op een slang, maar is het gelukkig niet, en  helaas heb ik geen foto kunnen maken want het kroop direct weg onder het gras en de bladeren. De laatste vakantie, want dat was het, vonden we nog een hele grote zwarte uilebal maar jammer genoeg ook een dode eikelmuis (toch Cilia?).
Dit diertje dat net zo groot is als een rat hebben we 1 keer eerder gezien en normaal hebben ze een pluimstaart en een soort van zwart masker rond de ogen. Wat ze precies doen weet ik niet maar tot nog toe hebben we afgezien van de keutels van de marter nog nooit ergens overlast van gehad ........... of houden de uilen en de slangen de populaties in bedwang?                                                                     

1 opmerking:

  1. Jep... dat is een eikelmuis(denk ik) en DUS geen relmuis waar het zomers bij ons van stikt. Trouwens ik heb hier bij ons nog nooit een eikelmuis gezien, om eerlijk te zijn heb ik er zelfs nog NOOIT eentje gezien.
    Uilen en slangen zijn bij mijn weten wel verzot op muizen, haal maar eens een uilenbal uitelkaar... die zitten doorgaans vol met muizenbotjes en haartjes. Bij ons in Wedde hadden wij jarenlang een hele groep ransuilen in onze tuin zitten, de tuin lag en ligt vaak bezaaid met uilenballen ;-)
    Groetjes vanuit LDF,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen