dinsdag 25 oktober 2022

Joie de vivre

8 en 9 oktober was er weer een oldtimerfestival in Lapalisse. In dit plaatsje vlakbij Le Donjon word om de 2 jaar een zwarte zaterdag in de jaren 50/60 nagespeeld. Het werd voor de 9e keer gehouden en is inmiddels uitgegroeid tot een heel groot evenement waar men vanuit heel Frankrijk op af komt. Het viel mij op dat ook de jeugd acte de presence gaf en het geheel heeft mede door de hapjes en de drankjes een wat carnavaleske sfeer gekregen. De oldtimers zijn natuurlijk het belangrijkst maar mooi is om te zien hoeveel aandacht er uitgaat naar de lunch en de pique-nique. Dit alles gaat gepaard met een goed glas wijn iets waar ik me wel in kan vinden. Wat dat betreft is het alweer aftellen want nog 3 weken en dan is het de derde donderdag van november. Op deze dag wordt de Beaujolais nouveau (hier Beaujolais primeur) op de markt gebracht en daar maken ze een heel feest van. De wijnstreek van de Beaujolais is iets meer dan een uurtje rijden bij mij vandaan en dit jaar ben ik in de gelegenheid om er heen te gaan. Als ik de filmpjes op youtube moet geloven, en waarom niet, wordt ook dat een geweldig festijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten